حساسیت نوزاد به شیر مادر

آیا شیر مادر سبب بروز حساسیت در نوزاد میشود؟

بسیاری از مادرانی که نوزادشان پس از تغذیه از شیر مادر، کهیر می‌زنند یا این که نوزاد از خوردن شیر مادر ناراضی است، به این نتیجه می‌رسند که مشکل از شیر مادر است. در حالی که نوزاد تازه متولد شده در اکثر مواقع شیردهی، حالت مهربانی به خود نمی‌گیرد. به طور قطعی نمی‌توان گفت که این رفتار نوزاد، به علت حساسیت به شیر مادر است. برخلاف باور عموم مردم، حساسیت نوزاد به شیر مادر تقریبا غیر ممکن است. پس تا هنگامی که حساسیت نوزادتان نسبت به شیر مادر اثبات نشده است، کودک خود را از شیر مادر نگیرید.

 

آیا نوزاد من به شیر مادر حساسیت دارد؟

خیر. پروتئین های طبیعی موجود در شیر مادر به حدی ملایم هستند که باعث بروز حساسیت در نوزاد نمی‌شوند. موسسه اطفال آمریکا اعلام کرده است که شیر مادر به طور معمول در نوزادان واکنش آلرژیک ایجاد نمی‌کند. از طرف دیگر، تحقیقاتی که در سال های اخیر بر روی این مسئله صورت گرفت نشان می‌دهند که تغذیه با شیر مادر به تقویت و رشد سیستم ایمنی کودک کمک کرده  و در پیشگیری از آلرژی های غذایی ای که کودک ممکن است در آینده به آنها دچار شود، تاثیر گذار است.

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : چرا نوزاد شیر نمیخورد؟

 

در دهه 80 میلادی، دانشمندان سوئدی اعلام کردند که حتی کودکانی که به کولیک (قلنج) مبتلا هستند، با مصرف شیر مادر مشکلی دارند. این دانشمندان در تحقیقات بعدی پی بردند که نوزاد به طور کلی با شیر مادر مشکلی ندارد ولی ممکن است به ذرات ریز غذای مادر (از جمله پروتئین ها)که از طریق شیر به بدن آنها نیز منتقل می‌شود، حساسیت داشته باشند. این حساسیت دردسر و مشکلات زیادی برای مادر و کودک ایجاد می‌کند. اما لازم به ذکر است که بروز این مدل از حساسیت در نوزادان چندان رایج نبوده و طبق آمار های اعلام شده، از هر 100 نوزاد، تنها 2 یا 3 نوزاد نسبت به شیر مادر واکنش آلرژیک نشان می‌دهند.

مقاله پیشنهادی ما : زمان مناسب از شیر گرفتن نوزاد

نشانه های آلرژی در نوزاد

نوزاد همیشه ممکن است به غذا هایی مثل مرکبات، سویا، تخم مرغ، آجیل یا کافئین حساسیت نشان دهد. لازم به ذکر است که در اکثر موارد بروز حساسیت نسبت به شیر مادر در نوزادان، به علت وجود شیر گاو در رژیم غذایی مادر است. از آنجایی که محل اصلی بروز آلرژی های غذایی در نوزادان، روده آنهاست با کودکان بزرگتر متفاوت بوده و علائم متفاوتی را در آلرژی بروز می‌دهند. شایع ترین علائم حساسیت به شیر مادر در نوزادان به شرح زیر است:

 

. دردهای شکمی نوزاد که از گریه ای مداوم و غرغر کردن نوزاد قابل تشخیص است.

. ترشح بزاق زیاد

. سرفه و خس خس سینه

. چشم های اشک آلود، گرفتگی یا آبریزش بینی

. پوست پوست شدن بدن نوزاد

. استفراغ

. اسهال لزج

. وجود خون در مدفوع

. اگزما قرمز پوستی در ناحیه داخلی زانو، آرنج و گردن که با خارش همراه است.

 

مقاله پیشنهادی : چگونه لکه شیر مادر را از روی لباس پاک کنیم؟

تشخیص آلرژی های شیردهی

شایع ترین مواد آلرژی زا برای نوزاد شیر گاو و سویا هستند. در مواردی ممکن است نوزاد به تخم مرغ، مرکبات، آجیل و گندم هم حساسیت نشان دهد. برای تشخیص دقیق این که نوزاد شما به کدام ماده غذایی حساسیت دارد ممکن است پزشک از شما بخواهد که مدتی یکی از مواد غذایی ذکر شده در بالا را مصرف نکنید تا بررسی کنید که علائم حساسیت در کودک شما بهبود پیدا می‌کند یا خیر. در صورتی که بعد از منع مصرف یک ماده غذایی خاص وضعیت کودک بهتر شد، پزشک مصرف مواد غذایی دیگر را برای شما آزاد می‌کند. 

 

سخن پایانی

همه واکنش های غذایی، حساسیت زا محسوب نمی‌شوند. ممکن است که کودک شما نسبت به برخی از نوشیدنی هایی که شما مصرف می‌کنید حساس باشد و باعث بروز واکنش های رفتاری در او شود. زیرا طعم شیر مادر رابطه مستقیمی با غذایی که مادر مصرف می‌کند دارد. به همین دلیل بی اشتهایی یا کج خلقی نوزاد هنگام شیرخوردن نشانه مشکل بزرگی نیست.

حساسیت نوزاد به شیر در عمل وجود ندارد و گاهی نوزاد به ذرات ریز غذایی موجود در شیر مادر(که از غذای مصرفی مادر می‌آید) حساسیت نشان می‌دهد.

 

در انتهای این نوشته پیشنهاد میکنیم که بلاگ " تغذیه مناسب برای افزایش شیر مادر " را مطالعه فرمایید.

 

مطلب های تصادفی